Autodesk 3ds Max 2016 is de grootste release ooit

Geplaatst op door | geen reacties

Om maar met de deur in huis te vallen… Autodesk 3ds Max 2016 is de grootste release ooit. 3ds Max Design en 3ds Max zijn samengevoegd tot een product. Beide 3ds Max producten groeiden de afgelopen jaren steeds meer naar elkaar toe en zijn in deze release gecombineerd tot één versie. Dit betekent ook dat plug-ins en extensies niet meer gebonden zijn aan een van beide versies. 3ds Max 2016 maakt onderdeel uit van alle Premium- en Ultimate Suites, en is dus in alle Autodesk Suites hetzelfde. Ook de 3ds Max Design cursus is aangepast.

 

Wat zegt Autodesk over 3ds Max 2016?

Autodesk noemt deze versie van 3ds Max niet voor niets de grootste versie ooit. Alle besproken functionaliteiten van dit artikel (en meer) worden door Autodesk genoemd in een korte overzichtsvideo. 

Autodesk heeft ook een vergelijkingspagina gemaakt tussen deze en de voorgaande 3ds Max versies waar alle functionaliteiten per versie onder elkaar gezet worden. 

3ds Max 2016 - Overview

3ds Max 2016 - Overview

Workspace en Presets

Bij het opstarten van 3ds Max 2016 krijg je als eerste de keuze voor “Classic” of “Design”. Dit is meer een richtlijn en geen definitieve keuze. Je kan op elk moment terug wisselen of features kiezen. De keuze voor een versie bepaald ook welke Preset en welke Workspace geopend wordt. Heel eenvoudig en herkenbaar. 

Design Workspace
Design Workspace
Animation (Classic) Workspace
Animation (Classic) Workspace

We lichten de “Design Workspace” er nog even extra uit. Wat extra opvalt aan de 2016 editie is dat veel knoppen een logischere positie hebben gekregen en verdeeld worden over de diverse ribbons. Vooral de “View” en “Lighting and Rendering” menu’s zijn duidelijk en overzichtelijk. 

Templates

Om 3ds Max nog toegankelijker te maken voor de casual gebruiker werkt Autodesk ook met templates, die variëren voor verschillende doelgroepen. 

Renderen in de Cloud

In AutoCAD en Revit kon het al. Het kan nu ook in 3ds Max 2016, renderen in de cloud. A360 is het platform en Subscription is verplicht, maar dan kun je gaan renderen in de cloud. Vooral handig tijdens projecten onder tijdsdruk, als computers gebruikt moeten worden en er toch een rendering gemaakt moet worden, dan kan hiervoor dus de kracht van de cloud gebruikt worden. 

Bij het online renderen van beelden gelden ongeveer dezelfde regels en kosten als bij de andere pakketten van Autodesk. Een gratis rendering is mogelijk tot een resolutie van ongeveer een megapixel, daarboven lopen de kosten langzaam op. Zo betaald u voor een rendering van 16 megapixel 9 credits. In dit voorbeeld hebben we een 360 graden foto gemaakt van een kamer. Na een kleine 20 minuten online renderen stond hij al klaar in de online omgeving van Autodesk.

Renderingen tijdelijk pauzeren

Als een computer eenmaal staat te renderen kan iedere actie zorgen voor vastlopers. Even snel een bestand overzetten tijdens een rendering, wordt al snel een hachelijke onderneming. Door de “ Pause” knop binnen 3ds Max behoort dit tot het verleden. Even pauzeren en weer aanzetten dus, een kleine verbetering, maar maakt een groot verschil. 

Verbeterde integratie Autodesk pakketten

3ds Max heeft de integratie met onderlinge Autodesk softwarepakketten verder verbeterd. Bouwkundige of civiel technische modellen kunnen ingeladen worden via de verbeterde Revit Importer. De nieuwe versie van 3ds Max beloofd 10 keer sneller met Revit modellen om te kunnen gaan, omdat de Revit modellen direct ingeladen worden in plaats van gebruik te maken van het .fbx formaat. Ook kunnen modellen direct uit Sketchup versie 2015 ingeladen worden. 

Snel schakelen tussen camerastandpunten

Een nieuwe functie is het combineren van verschillende camera’s op de enkele timeline via de Camera Sequencer. Er kunnen natuurlijk al langer meerdere camera’s in de scene geplaatst worden, maar de bewegende beelden van deze camera’s kunnen nu uitgezet worden op een en dezelfde timeline, waardoor enkel de benodigde beelden gerenderd zullen worden. Camera’s kunnen met elkaar gecombineerd worden tot een vloeiende animatie:

Fysieke camera-instellingen

Gerenderde afbeeldingen zijn tegenwoordig al niet meer van echt te onderscheiden, maar met de nieuwe cameramodule van V-Ray krijgen we alle instellingen van een high-end fotocamera, maar dan in 3ds Max 2016. Camera-instellingen zoals sluitertijd, diafragma, scherpte en belichting, zijn eenvoudig met enkele knoppen in te stellen. 

Creative Market

Autodesk heeft afgelopen jaar Creative Market overgenomen en nu worden de eerste contouren van de samenwerking zichtbaar. Voor kleine prijsjes kan op de pagina van Creative Market 3D van kleine modellen tot aan gehele omgevingen voor 3ds Max worden gekocht. Ook kun je ook je eigen gemaakte 3ds Max modellen verkopen op dit platform.

Conclusie

Buiten het indrukwekkend aantal nieuwe features, is 3ds Max 2016 een compleet pakket geworden voor elke design professional. Het geheel draait soepeler dan de voorgaande 3ds Max versies en de rendertijden zijn korter in vergelijking met de 2015 versie. Sommige websites hebben het zelfs over een winst van 30% met dezelfde specificaties. De nieuwe functionaliteiten voegen daadwerkelijk iets toe aan het design proces en 

Wat we ook belangrijk vinden is dat 3ds Max steeds toegankelijker wordt voor de designer, knoppen zitten op logische plaatsen, er wordt gebruik gemaakt van templates en presets en er zijn geen 2016 plug-ins meer die functioneren op een aparte versie van 3ds Max. Al met al een structurele en toegankelijke update voor veel ontwerpers, in zowel in de “Animatie” als de “Design” branche. 3ds Max 2016 is een mooie basis om de komende jaren op verder te bouwen.

Bron: www.cadaccent.nl

Wil je meer weten over 3ds Max, neem dan contact op met onze 3ds Max whizzkid op tel. 0800 235 22 34 of mail naar info@cadopleiding.nl

Tags: 3ds Max, Bouw en Architectuur, Visualisatie

Deel deze pagina:

Reacties

Nog geen reacties

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt