De nieuwe ART render engine van 3ds Max

Geplaatst op door | geen reacties

De nieuwe ART render engine van 3ds Max bevat mogelijkheden om een daglichtsysteem te renderen. ART kan zowel met het oude ‘Mental Ray Daylight-systeem’ renderen als met de nieuwe ‘Sun Positioner’.

Bron: Jean-Pierre van Gastel.

De ‘Sun Positioner’ vervangt het ‘Mental Ray Daylight-systeem’ en is terug te vinden onder het tabblad Lights. Alle instellingen voor zowel de positie, datum en tijd zijn terug te vinden tijdens het creatieproces en later in het Modify panel.

Erg prettig tijdens het aanmaken van de ‘Sun Positioner’ is het kompas waarmee de richting van het noorden wordt bepaald. Deze laatste is namelijk direct te roteren in de viewport, waarbij gebruikgemaakt wordt van een vijf graden snap. De ‘Sun Positioner’ maakt ook een bijbehorende map aan in het 3ds Max environment-dialoogvenster. Deze map is de nieuwe Sun & Sky Environment en is eigenlijk niets meer dan een HDRI (High Dynamic Range Image). De Sun & Sky Environment vervangt hiermee de oude Mental Ray Physical Sky map en bevat alle opties voor het daglicht en zonlicht zelf. Door deze map te verslepen in de Material Editor worden alle bijbehorende instellingen zichtbaar (zie afbeelding hieronder).

De nieuwe map Sun & Sky Environment bevat alle instellingen voor dag- en zonlicht.
De nieuwe map Sun & Sky Environment bevat alle instellingen voor dag- en zonlicht.

Ook leren werken met 3ds Max?

Wil je ook leren werken met 3ds Max? Boek dan een 3ds Max training of vraag een vrijblijvend gesprek aan. Heb je een vraag of 3ds Max? Ook dan kan je gerust contact met ons opnemen!

Deel deze pagina:

Reacties

Nog geen reacties

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt