Starbucks Japan gebruikt BIM en VR voor unieke ontwerpen

Geplaatst op door | geen reacties

Zo’n twintig jaar geleden opende Starbucks zijn eerste winkel in Japan. Ze creëerden een unieke koffiebeleving en een aantrekkelijke ‘derde’ optie tussen thuis, werk en school.  Alle 1245 koffiezaken in Japan worden gerund door Starbucks zelf. Een team van designers werd gecreëerd, welke voor elke koffiezaak een uniek ontwerp bedachten. Altijd rekening houdend met de directe omgeving, historische context en zelfs de verschillende levensstijlen in Japan. Deze uniek aanpak werd echter niet vanaf het begin toegepast. Voordat Starbucks wereldwijd groeide, werd het ‘standaard’ ontwerpsjabloon, dat aangeleverd werd door het hoofdkantoor van Starbucks, gebruikt. Met de groei van de organisatie begonnen ontwerpers meer en meer te experimenteren met regionale accenten en creatievere interpretaties. 

Bron: Autodesk

Starbucks Japan is nu de thuisbasis van één van de achttien designstudio's van de onderneming. De Japan Design Studio heeft ongeveer 30 medewerkers. De meeste van hen zijn interieurarchitecten of specialisten met architectonische kwalificaties. Zij plannen en voeren meer dan 100 nieuwe winkelontwerpen uit en overzien jaarlijks de renovaties van maximaal 150 bestaande winkels.

De verschuiving van het ontwerpproces richting BIM

In 2009 maakte Starbucks Japan de overstap van het toen gebruikelijke 2D CAD softwarepakket naar het 3D softwarepakket Autodesk Revit. Dit is een Buiding Information Modeling programma welke reeds gebruikt werd op het hoofdkantoor in Seatlle. Maya Takashima, hoofd van het ontwerpteam, vertelt dat het team zonder enkele voorbereiding of training is begonnen met het werken met Revit. Op een gegeven moment werd het duidelijk dat het BIM proces meer georganiseerd moest worden om er gezamenlijk mee te kunnen werken. “Het was een chaotische situatie”, vertelt Takashima. Ze schetst een voorbeeldsituatie: “De gegevens van onze aannemer waren gekoppeld aan families (een verzameling van 3D elementen) die zij gebruikten. Die gegevens konden alleen niet worden uitgelezen. Dus moesten we die handmatig invoeren.” Deze manier van werken ging niet meer en daarom is besloten het roer om te gooien. “We hebben gesprekken gevoerd met al onze ontwerpers, om het aantal te gebruiken functies en minimale eisen te verminderen.” Met deze feedback is er een nieuwe basis gecreëerd om ervoor te zorgen dat iedereen op hetzelfde niveau werkt, vertelt Eri Takao, lid van het Starbucks ontwerpteam.

Dankzij de nieuwe manier van werken, is het tempo waarmee nieuwe ontwerpen worden gemaakt omhoog geschroefd, wordt er efficiënter vergaderd en wordt er veel geld bespaart. Een andere groot voordeel van het werken in 3D is dat een ontwerp inzichtelijker is voor medewerkers zonder bouwkundige kennis. “Wanneer een bestaande winkel gerenoveerd wordt, werkt het ontwerpteam de originele 2D plannen uit naar een 3D model. Zodra deze nieuwe ‘informatie’ uitgewerkt is, is het velen malen inzichtelijker voor bijvoorbeeld mensen binnen Starbucks zonder bouwkundige kennis. Denk aan verkoopmanagers en district managers”, vertelt Maya Takashima.

Een studie naar Virtual Reality

Vanaf de zomer van 2016 is Starbucks Japan begonnen met het gebruiken van virtual reality, om de nieuwe ontwerpen voor de winkels duidelijker te visualiseren. Dit wordt gedaan met AutoDesk Revit Live software. Via dit softwarepakket kan BIM data gemakkelijk omgezet worden naar VR. VR kan gebruikt worden voor presentaties en andere doeleinden. “Voorheen ontbraken de ‘artist’s impressions’, waardoor er soms met handen en voeten moest worden uitgelegd hoe een ontwerp in elkaar stak”, vertelt Eri Takao. Tegenwoordig wordt VR gebruik als middel om nieuwe ideeën direct te laten zien. Eri Takao verwacht dat VR gaat helpen om sneller consensus te bereiken.

View Autodesk Revit Live - Starbucks Japan
View Autodesk Revit Live - Starbucks Japan

Technologie voor iedereen

Na de aardbeving en Tsunami van 2011, zet Starbucks zich in voor het herstel van deze ramp. Starbucks werkte nauw samen met lokale gemeenschappen via sociale programma’s. Een voorbeeld hiervan is een financieringsproject ten behoeve van telecommunicatie initiatieven in Asahikawa stad in Hokkaido. Deze inspanning maakte deel uit van een programma bedoelt om nieuwe banen te creëren voor hulpbehoevenden. Maya Takashima vertelt dat deze mensen werken in het winkel-design team. Maya hoopt dat deze mensen hierdoor economische onafhankelijkheid kunnen worden. "Het is hun eerste keer dat ze Revit gebruiken, maar ze willen graag leren”.

Bron: Redshift.Autodesk.com

Meer weten over Revit, BIM of VR?

Tags: 2D, BIM, koffie, ontwerpen, starbucks, VR

Deel deze pagina:

Reacties

Nog geen reacties

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt